همانا خدا را بندگانى است که آنان را به نعمتها مخصوص کند ، براى سودهاى بندگان . پس آن نعمتها را در دست آنان وا مى‏نهد چندانکه آن را ببخشند ، و چون از بخشش باز ایستند نعمتها را از ایشان بستاند و دیگران را بدان مخصوص گرداند . [نهج البلاغه]
نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» اخبار

دوشنبه 21 شهریور 1390

اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفات تا پایان سال در گلخانه های کشور

     تا پایان سال گلخانه های کشور زیرپوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار خواهند گرفت.به گزارش واحد مرکزی خبر ، هدف اساسی از این روش مبارزه ، ضمن کاهش مصرف حشره کش ها به حد اقل ممکن ، این است که آفات را به یک سطح قابل قبولی کاهش دهد بدون این که اثرات سویی در محیط داشته باشد. مدیریت تلفیقی آفات شامل همه گروهای حشرات ، کنه ها ، آفات جانوری ، عوامل بیماریزا و علفهای هرز است. رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از ورود 11 عامل بیولوژیک برای کنترل آفات به گلخانه ها خبر داد و افزود: در حال حاضر تاثیر این عوامل بر عملکرد گلخانه های 4 استان قزوین ، اصفهان ، تهران و البرز پیگیری می شود. فتوحی سطح مبازه بیولوژیک در کشور را 300 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: رایزنی ها با میادین میوه و تره بار برای اختصاص غرفه هایی به منظور عرضه محصولات سالم انجام شده است. وی به افزایش 2 برابری سطح مبارزه با سن غلات اشاره کرد و افزود: پارسال میزان مبارزه با این آفت در سطح یک میلیون و 200 هزار هکتار اجرا شد که این میزان امسال به 2 میلیون و 400 هزار هکتار افزایش یافت . معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد امکان واکنش سریع در زمین های کشاورزی ، توسعه و تجهیز ناوگان سمپاش کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفت. فتوحی گفت: حدود 400 دستگاه توربولاینر با صرف اعتباری افزون بر 50 میلیارد تومان به ناوگان سمپاش کشور تزریق شد. وی گفت: در راستای دستیابی به محصولات سالم تا کنون 17 نوع سم خطرناک از چرخه مصرف حذف شده و 2 سم با منشاء گیاهی نیز برای مصرف به کشاورزان معرفی شده است. رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی همچنین به نقش ملی و بین المللی این سازمان اشاره کرد و افزود: با توجه به نقش ملی و بین المللی سازمان حفظ نباتات امسال برای نخستین بار با تلاش های معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و معاون راهبردی ریاست جمهوری ردیف بودجه مستقل برای این سازمان پیش بینی شد.

 

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( چهارشنبه 90/6/23 :: ساعت 8:5 صبح )
»» اخبار

1390/6/20 یکشنبه

 برنامه ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان،حذف واسطه‌ها و جلوگیری از نوسان قیمت محصولات کشاورزی در بازار  

وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید:تدابیر وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت محصولات دامی و کشاورزی در بازار با اقداماتی چون بنکدار شدن اتحادیه‌ها در میادین و حذف واسطه‌ها، دو برابر شدن غرفه‌های عرضه مستقیم و واگذاری تجارت محصولات کشاورزی به وزارت جهاد دنبال می‌شود.وی همچنین تمرکز بورس در تهران را از علل ناکامی اجرای قانون بهره‌وری کشاورزی معرفی می‌کند. طی سال‌های گذشته در آمد‌ کشاورزان و دامداران تعریف چندانی نداشته و سیل مهاجرت‌ به شهرها را رقم زده است، البته دلایل زیادی تاثیرگذار بوده که مهمترین آن شاید درآمد اندک کشاورزان باشد آمارها هم موید این است که به رغم افزایش 99 درصدی جمعیت از 36 میلیون به 5/74 میلیون نفر طی 30 سال گذشته جمعیت روستایی در22 میلیون نفر متوقف مانده است.اگرچه تولید محصولات کشاورزی در سال های اخیر 4 برابر شده اما درآمد کشاورزان و حاشیه سود آنها به همین نسبت رشد نداشته که دلیل آن را باید در بالا بودن قیمت تمام شده، بالا بودن قیمت نهاده‌ها و نبودن سیستم بازار رسانی مناسب و نوسان قیمت جستجو کرد. طی چند سال اخیر این روند روبه بهبود است و دولت تلاش زیادی کرده تا از این بخش حمایت جدی کند و انصافا هم در برخی موارد مانند احداث عملیات زیر بنایی در بخش آب و خاک که بستر اصلی کشاورزی است، حرکت توفنده و گسترده‌ای انجام شده که باعث افزایش 4 برابری تولید در حال حاضر و نوید بخش روشنی در آینده است اما درآمد کشاورزان و دامداران به دلیل برخی مشکلات که عمده‌ترین آن بازاریابی و نوسان قیمت بازار است با همین نسبت رشد نکرده است.نوسان شدید قیمت محصولات کشاورزی باعث شده که در آمد کشاورز بر اساس شانس و اقبال باشد. احتمال دارد سود کنند یا ضرر، اگرچه تولید مناسبی هم داشته باشند، بنابراین همیشه تولید بالا رضایتمندی کشاورز را به همراه ندارد بلکه میزان درآمدی که به جیب کشاورز می‌رود تعیین کننده است.علاوه بر آن نوسان قیمت و بی ثباتی قیمت نهاده‌ها امکان پیش‌بینی تولید را از کشاورز سلب و اجرای هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های تولید را برای فعالان بخش کشارزی افزایش و حاشیه سود آنان را کاهش داده است.برای بررسی این مشکلات با وزیر جهاد کشاورزی گفت و گوی تفصیلی انجام دادیم که می‌خوانید:

 فارس:آقای وزیر اخیرا قیمت نهاده‌های محصولات کشاورزی به ویژه بعد از هدفمندی یارانه‌ها افزایش پیدا کرده اما قیمت فروش محصولات رشد آنچنانی نداشته است.به     همین دلیل حاشیه سود کشاورزان کاهش یافته است که شاید رغبت آنها را برای ادامه کشت کمتر کند، برنامه بازاریابی و بازارسانی هم که سازمان تعاون روستایی دنبال می‌کند نیز باشتاب کندتری انجام می‌شود چه برنامه‌ای برای کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها و کنترل نوسان قیمت بازار و اعلام یک سال قبل قیمت نهاده‌ها دارید تا کشاورز پیش‌بینی مناسبی از وضعیت تولید خود داشته باشد؟

خلیلیان: همانطور که گفتید، قیمت نهاده‌ها و محصولات کشاورزی باید زودتر پیش‌بینی شود تا کشاورزان با در نظر گرفتن این دو مؤلفه برنامه‌ریزی برای تولید و پیش‌بینی از درآمد سال بعد داشته باشند. قیمت بخشی از نهاده‌ها به ویژه در دامداری     ها و مرغداری     ها که زیاد متکی به ورود علوفه‌های جو، ذرت و کنجاله از خارج کشور بود تحت تأثیر شرایط جهانی افزایش پیدا کرد که این موضوع ارتباطی به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد و افزایش قیمت نهاده‌های وارداتی به تبع افزایش قیمت جهانی بود.

فارس: آیا برای مقابله با تاثیر این افزایش قیمت، اقدامی کرده‌اید؟

خلیلیان:در شش ماهه اول سال گذشته گندم و جو به صورت یارانه‌ای بین دامداران و مرغداران توزیع‌ شد و با این روش به طور نسبی قیمت‌ها کنترل شد، امسال نیز شرکت پشتیبانی امور دام برای توزیع 400 هزار تن جو، 400 هزار تن ذرت و 400 هزار تن کنجاله برنامه‌ریزی کرده که با ذخیره‌سازی و ورود آنها به بازار قیمت نهاده‌های دام کنترل می‌شود.

فارس: در مورد جلوگیری از نوسان قیمت بازار چه‌برنامه‌ای دارید؟

خلیلیان:در خصوص جلوگیری از نوسان قیمت محصولات کشاورزی در بازار، چند اقدام باید به صورت همزمان انجام شود، توسعه سردخانه‌ها و صنایع فرآوری یکی از این طرح‌هاست که به نگهداری محصول و افزایش میزان محصولات تبدیلی و فراوری شده کشاورزی کمک می‌کند، با این روش ماندگاری محصول بیشتر شده و و قابلیت استفاده در طول سال را پیدا و به عنوان سوپاپ اطمینان در زمان بی‌نیازی ذخیره شده و در زمان نیاز به بازار عرضه می‌شود و دیگر با افزایش یا کاهش عرضه در بازار و به تبع آن نوسان قیمت مواجه نخواهیم شد.

فارس: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال های گذشته چگونه بوده است؟

خلیلیان:طی سال های اخیر سالانه ظرفیتی معادل 3 میلیون و 200 هزار تن صنایع مرتبط با بخش کشاورزی توسعه یافته که رقم بسیار خوبی نسبت به گذشته است و این یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

فارس: این افزایش از چه سالی است؟

 خلیلیان: طی 6 سال گذشته که سالانه به طور میانگین 3 میلیون و 200 هزار تن به ظرفیت صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی کشور اضافه شده است.

فارس:هدفگذاری وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی طی سالهای آینده چگونه است؟

خلیلیان: هدف گذاری این است که در پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به 25 میلیون تن برسد و این گام اساسی برای این بخش محسوب می‌شود.

فارس:به غیر از توسعه صنایع تبدیلی چه برنامه‌های دیگری برای بازاررسانی و کنترل نوسان قیمت محصولات کشاورزی دارید؟

خلیلیان:تشکل‌ها و اتحادیه‌ها باید برای این موضوع ورود پیدا کنند، برنامه‌ای که ما طراحی کردیم و سازمان تعاون روستایی آن را دنبال می‌کند یکی این است که محصول از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در بورس عرضه شود و از امسال اجرای این برنامه شروع شده است.اقدام دیگر این است که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در میادین تره‌ بار حالت بنکداری داشته باشند که با این روش واسطه‌ها حذف یا به طور کاملا موثری از تعداد آنها کاسته می‌شود.از دیگر برنامه‌ها ایجاد غرفه‌های عرضه مستقیم کالاست، از سال گذشته تاکنون 1500 غرفه به عرضه مستیم کالا در شهرهای مختلف به غیر از تهران مشغولند و محصولات در آنجا بدون واسطه به فروش می‌رسد و قیمت محصولات در این غرفه‌ها 20 - 15 درصد کمتر از قیمت بازار است که هم کمک به تولید کننده و هم کمک به مصرف کننده است و قرار است طی یک سال آینده تعداد آنها به 3 هزار غرفه افزایش ‌یابد.مجموعه اقداماتی که در این راستا دنبال می‌شود کمک می‌کند که بازاریابی و بازار رسانی در محصولات توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌ها انجام شده و قیمت محصولات کشاورزی از ثبات لازم برخوردار شود.همچنین حمایت‌های پشتیبانی کننده بازار را ساماندهی می کنیم. در گذشته بیشتر مسائل فنی در بخش کشاورزی مورد حمایت قرار می‌گرفت اما اکنون علاوه بر حمایت‌های فنی، حمایت‌های پشتیبان بازار محصولات کشاورزی را نیز ساماندهی می‌کنیم.طرحی هم در مجلس در حال تصویب است که مسائل مرتبط با بخش کشاورزی، تجارت داخلی و خارجی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌کند که تصویب نهایی آن می‌‌تواند در رسیدن به اهدافی که دنبال می‌کنیم ما را کمک کند.

فارس: فروش محصولات کشاورزی در بورس و خرید تضمینی که از عوامل مهم بازاریابی و کنترل بازار است و در قانون بهره‌وری کشاورزی هم تاکید شده چرا به صورت کمرنگ پیگیری می‌شود؟

خلیلیان:علت این است که بورس در تهران متمرکر است و تولیدات ما در سطح کشور پراکنده است، طبیعی است که تا این امور ساماندهی شود و کانال های ارتباطی برقرار شود زمان می‌برد.

فارس: خرید تضمینی چطور؟

خلیلیان:امسال بیش از 7 میلیون تن گندم توسط بخش خصوصی و دولتی خریداری شد اما نظام خرید گندم به دلیل آزاد‌سازی قیمت آرد متفاوت شده، گندم خود مصرفی در سطح روستاها افزایش پیدا کرده است، در برخی استان‌ها تنورهای روستایی احیا شده و کشاورزان به این دلیل همه گندم تولیدی را به دولت تحویل نمی‌دهند تا مجبور شوند به قیمت بالاتری از کارخانجات خریداری کنند. خرید تضمینی یکی از عوامل موثر در بازاریابی محصولات کشاورزی است و سیاست ما این است که خرید تضمینی را به سمت خریدهای توافقی سوق دهیم که نتیجه بسیار مطلوبتری خواهد داشت.حسن خریدهای توافقی این است که تولید کننده می‌تواند با قیمت بالاتر از خرید تضمینی محصول خود را بفروشد و معنای آن این است که داد و ستد در بازار مسیر مناسبی را به نفع تولید طی می‌کند.امسال هم خریدهای تضمینی به طور متوسط 180 هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی انجام شده است و این نشان می‌دهد که کشاورزان محصولات خود را در بازار به قیمت بیشتری می‌فروشند و تمایل چندانی به خرید تضمینی ندارند و هدف ما هم بیشتر همین است.

فارس: آیا مفهوم این است که میزان خرید تضمینی نسبت به سال‌ گذشته کاهش پیدا کرده است؟

خلیلیان:به     عبارتی کشاورزان به قیمت مناسب‌تری توانسته‌اند محصول خود را در بازار بفروشند.

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( یکشنبه 90/6/20 :: ساعت 8:59 صبح )
»» اخبار

1390/6/20 یکشنبه

 جایگاه برتر ایران در زمینه ظرفیت های علمی، سطح زیرکشت و خودکفایی در تولید برنج در منطقه آسیای میانه و غربی  

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برغم خشکسالی های متعدد، دولت با اتخاذ سیاست های اصولی گام های مهمی در راستای تولیدات کشاورزی برداشته است. به گزارش ایرنا، "جهانگیر پرهمت" در کارگاه منطقه ای اولویت های تحقیقاتی برنج منطقه آسیای غربی و میانه افزود: کشاورزی در ایران، محور کار قرار دارد و نه تنها برای تحقق امنیت غذایی بلکه برای موضوع مهم از بین بردن فقر و ایجاد برابری است. وی اظهار داشت: تحقیقات در بخش افزایش تولید برنج مورد حمایت جدی دولت قرار دارد و ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به منظور پایداری در تولید غذا گام های مهمی نظیر ایجاد زیر ساخت ها در بخش کشاورزی برداشته است. رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: تولید در بخش کشاورزی در سال 57 ، 25 میلیون تن بود که این تولید هم اکنون به 103 میلیون تن رسیده و امسال رکورد 107 میلیون تن تولید نیز شکسته شد. وی با تأکید بر حمایت ایران از همکاری های چند جانبه گفت: یکی از اهداف برگزاری این کارگاه، ارائه تجربیات علمی و تحقیقی ایران در تولید محصولات کشاورزی بخصوص برنج به کشورهای دوست و همسایه می باشد. پرهمت به ظرفیت های مناسب تحقیقاتی در ایران و تولید بیش از 50 درصد برنج مصرفی در داخل کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با تشکیل کارگاه منطقه ای اولویت های تحقیقاتی برنج کشورهای آسیای میانه و غربی؛ چند هدف انتقال تجربیات، استفاده از ظرفیت های بین المللی برای کشورهای منطقه و ایجاد یک مرکز تحقیقات و آموزش برنج در ایران دنبال می شود. وی ادامه داد: نیاز مصرفی برنج در کشورهای آسیای میانه و غربی؛ 9 میلیون و 100 هزار تن است که تقریباً 50 درصد این نیاز در داخل این کشورها تولید می شود و بقیه وارداتی است. معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران از نظر سطح زیرکشت، خودکفایی در تولید برنج و نیز ظرفیت های علمی و تحقیقاتی نقش اول منطقه را دارد و می تواند در تامین برنج و رشد و توسعه این محصول در منطقه نقشی اساسی ایفا کند. وی یادآور شد: 23 موسسه موضوعی برنج، گیاه پزشکی، بیوتکنولوژی و 31 مرکز ترویج کشاورزی در امر تولید محصول برنج نقش دارند که می توانند برای تامین نیاز منطقه ای نقش آفرینی کنند. رییس دفتر سازمان خواروبار جهانی در ایران نیز در سخنانی ضمن اعلام حمایت فائو از برگزاری چنین کارگاه های آموزشی بیان داشت: تشکیل مرکز منطقه ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای میانه و غربی با همکاری سازمان ملل در ایران در رشت مورد حمایت فائو می باشد. دکتر "نورالدین مونا" به معضل خشکسالی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: با این همه؛ دولت برای افزایش تولید برنج در واحد سطح، ارتقاء کیفیت این محصول و نیز بهره وری در واحد سطح به منظور دستیابی به خودکفایی برنج می کوشد. وی تمرکز اصلی تحقیقات ایران را بر مبارزه بیولوژیک عنوان و اظهار کرد: ایران برای تولید برنج هیبرید و تولید برنج باعطر و کیفیت، نیازمند مراکز تحقیقاتی است که فائو برای تحقق این مهم، کمک های فنی خود را نه تنها در اختیار ایران بلکه در اختیار منطقه نیز قرار می دهد.

 

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( یکشنبه 90/6/20 :: ساعت 8:57 صبح )
»» اخبار

یکشنبه 20 شهریور 1390

پیش بینی تولید 1 میلیون و 797 هزار تن گوشت مرغ در کشور

در سال گذشته 6/1 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شد و امسال با توجه به جوجه ریزی های انجام شده میزان تولید گوشت مرغ به یک میلیون و 797 هزار تن می رسد. سعادت اله عباسی،معاون بهبود امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود:در سال 89 بیش از یک میلیون و 666 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد اما فقط 45 هزار تن گوشت مرغ برای تنظیم بازار وارد کشور شد.وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور برای هر نفر 9/22 کیلوگرم است تصریح کرد: با توجه به جوجه ریزی انجام شده در مرغداری ها، تولید گوشت مرغ در کشور یک میلیون و 797 هزار تن برآورد می شود که با وضع موجود تولید گوشت مرغ از میزان پیش بینی برنامه فراتر می رود.عباسی با بیان اینکه در سال گذشته 767 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد گفت: بیش از 9/20 هزار تن تخم مرغ تولید داخل صادر شده است.وی از مصرف سرانه 10 کیلوگرم تخم مرغ برای هر نفر در سال خبر داد و اظهارداشت: تولید تخم مرغ طبق برنامه سال 90، 791 هزار تن برآورده می شود.وی همچنین از تولید بیش از 45 هزار تن عسل در سال گذشته خبر داد و افزود:در سال گذشته بیش از 2 هزار تن عسل از کشور صادر شد و طبق برنامه سال جاری، تولید عسل 45 هزار تن برآورد می شود این در حالیست که سرانه مصرف عسل حدود 5/0 کیلوگرم برای هر نفر در سال است.معاون بهبود امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در تولید محصولات گوشت مرغ و تخم مرغ و شیر خام به خودکفایی رسیدیم گفت:در مواقع ضروری شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد را از تولیدکنندگان خریداری و در مواقع لزوم این محصول را وارد بازار می کند.

 

 

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( یکشنبه 90/6/20 :: ساعت 8:50 صبح )
»» اخبار

یکشنبه 20 شهریور 1390

اختصاص 250 میلیارد اعتبار برای حمایت از دامداران

محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در نشست خبری با اشاره به تغییر نحوه تخصیص یارانه شیر از واحد صنعتی به تولیدکننده گفت:‌ پس از این تغییر واحدهای صنعتی مطالبات دامداران را به بهانه عدم اختصاص یارانه پرداخت نکردند اما محاسبات ما نشان داد که از ابتدای سال تا نیمه تیر ماه کل یارانه تخصیصی به این بخش 100 میلیارد تومان بوده که در اختیار وزارت بازرگانی گذاشته شده تا مطالبات دامداران پرداخت شود. به گزارش (ایسنا)، او با بیان این که 250 میلیارد تومان وجوه اداره شده در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته تا به حمایت از دامداران اختصاص یابد گفت: همچنین 160 میلیارد تومان منابع در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته تا با تلفیق منابع خود رقمی معادل540 میلیارد تومان به طرح‌هایی که در آن‌ها صرفه جویی انرژی در بخش کشاورزی حاصل می‌شود اختصاص یابد.

 

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( یکشنبه 90/6/20 :: ساعت 8:48 صبح )
»» اخبار

 یکشنبه 20 شهریور 1390

معرفی 37 رقم جدید برنج در کشور

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از اجرای مشترک پنج پروژه مصوب برنج با موسسه بین‌المللی برنج «IRRI   » خبر داد.به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس شهدی‌کومله در کارگاه منطقه‌ای اولویت‌های تحقیقاتی برنج کشورهای آسیایی غربی و میانه در سالن غدیر استانداری گیلان با اشاره به دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده موسسه تحقیقات برنج ایران اظهار داشت: تمام تلاش محققان به حداقل رساندن زیان‌های بعد از برداشت بود که این مهم به حداقل رسانده شد.وی افزود: ترویج کشت دوم و تنوع محصولات محلی در بین کشاورزان و کشت ترکیبی که شامل کشت برنج با ماهی است را در بین کشاورزان معرفی کرده و گسترش دادیم.این مسئول گفت: موسسه تحقیقات برنج ایران 60 عضو هیئت علمی و حدود 50 مقاله منتشر شده دارد.وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات برنج کشور با موسسه بین‌المللی برنج همکاری دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج پروژه مصوب برنج را با موسسه بین‌المللی در دست اجرا داریم.شهدی‌کومله هدف این موسسه را افزایش تولید انواع برنج و بهره‌وری در آب و رساندن تولید به شش تا هفت تن در هکتار دانست و تصریح کرد: موسسه تحقیقات برنج کشور تاکنون توانسته است 37 گونه رقم جدید برنج را در کشور معرفی کند.وی درباره کارگاه منطقه‌ای مذکور اذعان داشت: در این کارگاه محققان برجسته مؤسسه تحقیقات بین‌المللی برنج (IRRI) که از چند سال قبل طرح‌هایی را با کارشناسان و محققان ایرانی مورد بررسی قرار داده‌اند، حضور دارند. این مسئول هدف از برگزاری این کارگاه را بررسی مشکلات و دغدغه‌های تولید برنج در منطقه و توانمندی‌های متقابل بیان کرد.وی ادامه داد: طرح‌هایی با محور استفاده از حداقل نهاده‌ها در شالیزار و دستیابی به عملکرد بالا در تولید کمی و کیفی برنج در این کارگاه بررسی می‌شود. شهدی‌کومله بیان داست: به دلیل نوع کیفیت علمی محققان ایرانی، سازمان‌های جهانی برای ایران نقش رهبری و محوری در تحقیق و آموزش در حوزه برنج قائل هستند.به گفته وی، این کارگاه در زمینه‌های اصلاح ارقام برنج، مدیریت آب در شالیزار، مدیریت تغذیه خاص مکان و تغییرات جهانی آب و هوا بر تولید برنج با حضور محققان بین المللی IRRI و کشورمان ادامه می‌یابد.رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور افزود: ایجاد مرکز منطقه‌ای گام موثری در پیشبرد اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور است.

 

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( یکشنبه 90/6/20 :: ساعت 8:47 صبح )
»» اخبار

شنبه 19 شهریور 1390

اسکان 30 هزار خانوار عشایری در روستاها تا پایان برنامه پنجم توسعه

رئیس سازمان عشایر ایران با اشاره به نقش آفرینی عشایر در اقتصاد کشور گفت: بیش از 35 درصد تولیدات صنایع دستی کشور به عشایر تعلق دارد. به گزارش خبرنگار مهر، جهانشاه صدیق در گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: از جمعیتی با این مشخصه تولیدی بالا و نقش آفرینی در اقتصاد ایران نباید غفلت کرد و چشم پوشید و باید با برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه آن را تقویت کرد. به گفته صدیق، اگرچه عشایر به صورت عرف در مناطقی اسکان دارند که بایستی از نظر آب و علوفه کافی باشد، اما خشکسالی ‌سال های اخیر مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است. وی با بیان اینکه یکسان سازی نرخ آرد به زیان جامعه عشایر است گفت: نامه‌ای به ستاد هدفمندسازی یارانه ها در این مورد نوشته شده و شایسته است از طریق استانداری ها نیز در این مورد اقداماتی صورت پذیرد . صدیق با اشاره به اثرگذاری جامعه عشایر در اقتصاد کشور تصریح کرد: در حال حاضر 80 هزار تن گوشت تولیدی کشور (23 درصد)‌ و 500 هزار تن شیر و 35 درصد تولیدات صنایع دستی در جامعه عشایر تولید می‌شود.

 رئیس سازمان عشایر ایران در مورد مشکلات تأمین علوفه جامعه عشایر افزود: اگرچه آنها به صورت عرف در مناطقی اسکان دارند که از نظر آب و علوفه کافی باشد، اما به هر حال خشکسالی‌سالهای اخیر مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده که سال گذشته مجبور به توزیع 100 هزار تن علوفه در جامعه عشایر شدیم. وی با بیان اینکه طبق برنامه پنجساله پنجم توسعه قرار است 30 هزار خانوار جامعه عشایر در روستاها اسکان یابند ادامه داد: طی برنامه‌های گذشته، تاکنون 70 هزار خانوار اسکان یافته‌اند. رئیس سازمان امور عشایر ایران از طرح انجام فعالیت‌های زراعی، باغبانی، شیلات، تولید محصولات گلخانه‌ای و زنبورداری را همراه با تولید دام در جامعه عشایری در آینده عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها برای پایداری تولید در جامعه عشایری و تأثیرگذاری آنها در رشد اقتصادی جامعه انجام می‌گیرد چراکه در آینده عشایر نمی توانند دامدار محض باشند بنابراین باید در زنبورداری، زراعت، پرورش ماهی و گلخانه های سبزی و صیفی فعال باشند. صدیق با بیان اینکه عشایر کشور 25 درصد واحد دامی، 20 درصد تولیدات مواد پروتیینی، 35 درصد صنایع دستی کشور و سالانه 500 هزار تن شیر تولید می کنند و نقش مرزبانان کشور و حافظان خاک میهن در مناطق دورافتاده را ایفا می کنند ادامه داد: افزایش آگاهی عشایر نسبت به دانش روز و بهره برداری بهینه از فرصت ها مهمترین راهبرد توسعه و پیشرفت این قشر است.  وی فعال کردن دستگاه های مرتبط برای ارایه خدمات به عشایر و همچنین انعکاس مسایل و مشکلات عشایر به مسئولان استان ها را را از وظایف مدیران استان ها ذکر کرد و افزود: مدیران امور عشایر نبایستی در کار شرکت های تعاونی عشایر دخالت کنند بلکه بایستی شرکت ها را مدیریت کنند تا بتوانند کارآیی آنها را در اشتغال زایی بالا ببرند. رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه اعتبارات امسال سازمان عشایر کشور نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است ادامه داد: همچنان با کمبود اعتبارات مواجه هستیم که امیداست این میزان اعتبار به طور 100 درصد اختصاص پیدا کند.

 

 

منبع:www.agri-jahad.ir وزارت جهاد کشاورزی

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( یکشنبه 90/6/20 :: ساعت 8:45 صبح )
<      1   2   3   4   5   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 12
>> بازدید دیروز: 92
>> مجموع بازدیدها: 282141
» درباره من

نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صنف[310] . کشاورزی[282] . نظام صنفی[229] . جهاد کشاورزی[202] . جهاد[71] . وزیر[44] . نظام صنفی کشاورزی[30] . کشاورزی[27] . گندم[20] . نظام[19] . صنفی[17] . واردات[14] . تولید[14] . تسهیلات[12] . هدفمند کردن یارانه ها[12] . هدفمندی یارانه ها[12] . وزارت[11] . بیمه[11] . صنف کشاورزی[10] . وزارت جهاد کشاورزی[9] . یارانه[8] . محصولات کشاورزی[8] . جو[8] . رییس جمهور[8] . ساوجبلاغ[8] . رقم[7] . دامپزشکی[7] . اعتبار[7] . محصولات[7] . بخش کشاورزی[6] . شیلات[6] . صادرات[6] . جهادکشاورزی[6] . حفظ نباتات[6] . خرید تضمینی[5] . دامداران[5] . حمایت[5] . توسعه[5] . سرمایه گذاری[5] . بازرگانی[5] . افزایش تولید[5] . آفات[5] . برنج[5] . تعاون[5] . مجلس[5] . گلخانه[5] . وزارت جهاد[5] . گوشت[4] . شیر[4] . دام[4] . ملی[4] . تعاون روستایی[4] . تامین[4] . آبیاری تحت فشار[4] . اراضی[4] . بازار[4] . اقتصادی[4] . البرز[4] . امنیت غذایی[4] . دلار[4] . روستایی[4] . رئیس جمهور[3] . تضمینی[3] . جهاد اقتصادی[3] . جنس[3] . جنسی[3] . جنگل[3] . خودکفایی[3] . خرید[3] . اصناف[3] . اقتصاد[3] . باغی[3] . اشتغال[3] . آبیاری نوین[3] . برنامه پنجم توسعه[3] . بهره وری[3] . تعاونی[3] . تجهیز[3] . تحقیقات[3] . تخم مرغ[3] . ممنوع[3] . ماه مبارک رمضان[3] . مرغ[3] . مرغداران[3] . قرنطینه[3] . قیمت[3] . وام[3] . همکاری[3] . واریته[2] . واکسن[2] . واگذاری[2] . وثیقه[2] . نماینده[2] . هئیت مدیره[2] . وزارت نیرو[2] . هوشمند[2] . کود[2] . گوشت قرمز[2] . گلخانه داران[2] . کشتارگاه[2] . طیور[2] . طرح[2] . فائو[2] . شغل[2] . عرضه مستقیم[2] . مرغداری[2] . مراتع[2] . مصرف سوخت[2] . معافیت[2] . ماهی[2] . مجلس شورای اسلامی[2] . مقابله[2] . منابع طبیعی[2] . موافقتنامه[2] . موسسه تحقیقات[2] . نانوایی[2] . میلیارد[2] . میوه[2] . معرفی[2] . نان[2] . تشکل[2] . تب برفکی[2] . بسته حمایتی[2] . تامین اجتماعی[2] . بیوتکنولوژی[2] . پنبه[2] . پیش بینی[2] . بیولوژیک[2] . آبخیزداری[2] . آبزیان[2] . استخدام[2] . ارزان قیمت[2] . بانک[2] . برنامه[2] . خود کفایی[2] . دامداری[2] . دامی[2] . خاویار[2] . تولیدات کشاورزی[2] . توزیع[2] . ترویج[2] . دولت[2] . رهبر[2] . زراعی[2] . سرشماری[2] . سم[2] . سموم[2] . سال جهاد اقتصادی[2] . ساماندهی[2] . سازمان[2] . سهمیه سوخت[2] . سوخت[2] . سود . سود کم . سیاست . سیاست های محوری . سیب . سیستم . شب عید . شبکه . شرکت . صدور . صدور مجوز . صرفه جویی . صرفه دجویی در بخش کشاورزی . صمف . صنایع غذایی . صنایع مرتبط . صندوق . صندوق حمایت . صنعتی . سازمان تحقیقات . سازمان جنگلها و مراتع . سازندگی . سال 90 . سرباز . سن . سن گندم . سند . سهم کارفرما . سهمیه . سرم سازی . سرما . سفر استانی . سلامت . زرد . زنبورداران . زنبورعسل . زنده . زیتون . زیر ساخت . رکورد . زبان دنیا . زبانهای . روزنامه جمهوری . روغنی . رقم جدید . رقم جنس . رکورد . دولتی . دیکشنری . ذخایر . ذرت . ذرت دانه ای . دلایل حذف . دنیا . دامپزشکی . رئیس مجلس شورای اسلامی . راستی آزمایی . راقام . راهبرد . راهبردی . رسانه . رشد . تسهیلات بانکی . تسهیلات بلاعوض . توسعه بخش کشاورزی . توسعه روستایی . توسعه همکاری کشاورزی . تولید داخل . تولید گندم . تولید متناسب . تولید محصول . تولید میوه . تولیدات . تولیدات شیر . توزیع گندم . جهاد کشاورزی معشیت . جهاد کشاورزی نظام صنفی . جهاد کشاورزیبیماری . جهاد کشتورزی . جهاد کشاورزی . تولیدکنندگان . تکمیلی . ثبت جهانی . جایگاه . جایگزین . جذب . جنگل کاری . خبرگزاری فارس . خدمات الکترونیکی به کشاورزان . خدمات فنی و مهندسی . حمایت بخش کشاورزی . حمایتی . خارجی . خاستگاه . جهادنت . جهادکشاورزی . جهان . چای . چین . حجم صادرات . درآمد . دستورالعمل . داخلی . دارایی . دارو . حل مشکل . حلال . خریدتضمینی . خزر . خشکسالی . برنامه 5 ساله . برنامه پنجم . بازاریابی . بازدید . بخشنامه . بدجه . برقدار کردن چاها . بانک خصوصی . بانک مرکزی . بانک . بخش خصوصی . بازسازی . بازگشایی . باغ . باغ گیاه شناسی . باغبانی . باغداران . اکو . امام راحل . امسال . امنیت . انار . انتصاب . انتصابات . انرژی . اولویت . اولویت کشور . اولین بار . ایران . ارزش . ارقام . ارگانیک . ازران قیمت . استقلال . ارتقا . اشتغال خانگی . اصل 44 . افزایش دآمد .
» آرشیو مطالب
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
مهر 91
دی 91
آبان 92
دی 92
اردیبهشت 93
اسفند 92
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
وزارت جهاد کشاورزی
سازمان نظام صنفی کشاورزی ایران
نظام صنفی کشاورزی ایران
نظام صنفی کشاورزی اهواز
نظام صنفی خراسان رضوی
نظان صنفی کشاورزی اصفهان
نظام صنفی کشاورزی استان سمنان
نظام صنفی کشاورزی گیلان
نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان
نظام صنفی کشاورزی طرقبه شاندیز
نظام صنفی کشاورزی نیشابور
نظام صنفی کشاورزی مراغه
نظام صنفی کشاورزی مشهد

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب

مترجم سایت

مترجم سایت

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا

دیکشنری آنلاین

دیکشنری آنلاین