دانش، کشنده نادانی و مایه بزرگواری است . [امام علی علیه السلام]
نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» اخبار

1389/8/18 سه شنبه

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت انسجام تشکل‌های کشاورزی برای حذف واسطه‌ها تاکید کرد

www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت انسجام و یکپارچه شدن اتحادیه ها و تشکل‌های کشاورزی و دامداری به عنوان مجمعی تصمیم ساز و تعیین کننده برای کنترل و نظارت دقیق بر محصولات کشاورزی و دامداری از لحظه تولید تا رسیدن به دست مصرف کنندگان تاکید کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ،محمدرضا رحیمی در جلسه مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: هم اکنون دلالان و واسطه‌ها محصولات کشاورزی و دامداری را با قیمت پایین از تولید کنندگان خریداری می کنند و با افزایش قیمت فراوان به دست مصرف کننده می‌رسانند که این روند تنها به نفع واسطه‌ها است.معاون اول رییس جمهور در ادامه گفت: نمایندگان تشکل‌ها و تعاونی های کشاورزی و دامداری در استان های کشور باید با ارتباط موثر با یکدیگر و با اعتمادسازی در میان مردم مانع سودجویی واسطه‌ها شوند و با نظارت بر جریان تولید و عرضه دست واسطه‌ها را کوتاه کرده تا هم کشاورزان به سود دلخواه خود دست پیدا کنند و هم کالاها با قیمتهای مناسب به مصرف کنندگان عرضه شود.رحیمی ایجاد تشکلی واحد و انتخاب شده از میان نمایندگان تشکل های کشاوزی استان ها را برای رسیدگی به امور تولید و عرضه محصولات کشاورزی مورد تاکید قرار داد و گفت: با ایجاد یک تشکل واحد، کشاورزان و دامداران اطمینان پیدا خواهند کرد که یک مجمع تصمیم گیرنده واحد متولی امور آنها خواهد بود که دغدغه اصلی‌ این مجمع حذف واسطه‌ها، مرغوبیت کالاها و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولید کننده و مصرف کننده است.وی همچنین بر ضرورت بهبود کیفیت و نوع بسته بندی کالاها تاکید کرد و گفت: وقتی مرغوبیت کالا در حد استاندارد و بسته بندی آن نیز مناسب باشد، این امر زمینه در افزایش صادرات نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت که در مجموع به نفع بخش اقتصادی کشور است



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( چهارشنبه 89/8/19 :: ساعت 11:58 صبح )
»» اخبار

1389/8/18 سه شنبه

 وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: توزیع جو یارانه ای بین دامداران کشور

منبع:www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

صادق خلیلیان در خصوص برخی شایعات مبنی بر رشد صددرصدی قیمت نهاده های دامی و کشاورزی، با تاکید براینکه هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نهاده های دامی وجود ندارد، اظهارداشت: در حال حاضر جو خریداری شده به صورت یارانه ای بین دامداران توزیع می شود تا هزینه های تولید کاهش پیدا کند. وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت با هدف کاهش هزینه های تولید، جو را به صورت یارانه ای بین دامداران توزیع می کند.صادق خلیلیان در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت، در خصوص برخی شایعات مبنی بر رشد صددرصدی قیمت نهاده های دامی و کشاورزی، با تاکید براینکه هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نهاده های دامی وجود ندارد، اظهارداشت: در حال حاضر جو خریداری شده به صورت یارانه ای بین دامداران توزیع می شود تا هزینه های تولید کاهش پیدا کند.خلیلیان ادامه داد: این کار کمک بزرگی برای تولید کنندگان است و با هدف پایین نگه داشتن قیمت نهاده های دامی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه نهاده های بخش کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به محوریت حمایت ازافزایش تولید محصولات داخلی در سیاست های دولت، گفت: هدف دولت این است که قیمت نهاده‌های دام و طیور را در جهت حمایت از تولیدکنندگان، تقلیل دهد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( چهارشنبه 89/8/19 :: ساعت 11:55 صبح )
»» اخبار

1389/8/17 دوشنبه

 ترویج کشاورزی بزودی توسط بخش خصوصی ساماندهی می شود

 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در گفت‌و‌گوی یک ساعته از معرفی رقم جدید برنج طی یک ماه آینده، کاهش 20 درصدی مصرف آب شالیزارها، ساماندهی بخش ترویج توسط بخش خصوصی، ارسال بسته‌های علمی به استانها برای افزایش دو برابری محصول گندم دیم،عدم تغییر طعم میوه‌ها و ضدعفونی چوب‌های وارداتی با استفاده از فن‌آوری هسته‌ای خبر داد.به گزارش خبرگزاری فارس، امروزه تحقیقات در بخش کشاورزی نه‌تنها جزو لاینفک این بخش بلکه مسئله‌ای فوق‌العاده ضروری است به طوری که دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند برای تامین نیاز غذای جمعیت 9 میلیارد نفری 40 سال آینده تنها تحقیقات، پژوهش و معرفی ارقام پرمحصول کارساز خواهد بود، سطح زمینهای قابل کشت دنیا محدود است اما رشد جمعیت بشر همچنان ادامه دارد و استفاده از علوم کشاورزی تنها راه افزایش تولید محصول خواهد بود. در کشور ما نیز اگرچه تولید محصولات کشاورزی نسبت به 30 سال گذشته رشد 4 برابری داشته اما به نظر می‌رسد همچنان تکافوی جمعیتی را که با آهنگ سریعتری در حال افزایش است را ندارد و بخش اجرایی ادعا می‌کند تحقیقات به دلیل اعتبارات ناکافی از اجرائیات عقب مانده است. به هر حال با وجود اینکه دو هفته پیش از 4 دستاورد جدید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی شد، اما بخش اجرایی انگشت اشاره را به سمت تحقیقات گرفته و سرعت در این بخش را کند می‌داند. برای بررسی این موضوعات با جهانگیر پرهمت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفتگو کردیم.

فارس: مرور 9 ساله عمکلرد برنج نشان می‌دهد‌ منحنی تولید این محصول در کشور سینوسی بوده و طی این مدت رشد عملکرد نداشته است؟ چه کاری در مورد برنج انجام داده‌اید؟

پرهمت: نمی‌دانم آمار شما بر چه اساسی است.

فارس: همان آمارهای وزارت جهاد کشاورزی است.

پرهمت: ممکن است نوساناتی به دلیل تنشهای محیطی، خشکسالی و غیره داشته باشیم اما عملکرد بالا از ترکیب اقدامات مدیریت مزرعه‌ای و عملیات تحقیقاتی حاصل می‌شود،در مورد برنج برنامه راهبردی مشخصی تعیین شده و در سه حوزه آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی این اقدامات را پیش می‌بریم

در حوزه تحقیقات معرفی ارقام جدید، مکانیزاسیون و معرفی ماشین‌آلات مناسب بررسی می‌شود، در اوایل دهه 70 عملکرد برنج کشور حدود 2 تا 2.5 تن در هکتار بود اما این میانگین به حدود 4.5 الی 5 تن در هکتار رسیده که پیشرفت مناسبی را نشان می‌دهد و بسیاری از اینها مدیون معرفی ارقام پرمحصول و ارائه کارهای تحقیقاتی جدید است.

فارس: آخرین ارقامی که معرفی کردید کی بود؟

پرهمت: دهه 70 و 80 ارقام مختلفی معرفی شده است

فارس: چه ارقامی بودند؟

پرهمت:زیاد بود و چون این مصاحبه قبلا هماهنگ نشده بود الان حضور ذهن ندارم. اما امسال هم رقم مناسبی از برنج پرمحصول معرفی خواهد شد.

فارس: قطعا امسال معرفی می شود؟ ویژگی‌هایش را بفرمایید.

پرهمت: طی یک ماه آینده معرفی خواهد شد و اجازه بدهید این ویژگی‌ها روز معرفی ارائه شود.

فارس: در مورد عمکلردش بفرمایید؟

پرهمت:اجازه بدهید تمام موارد را در زمان معرفی اعلام کنیم در همین زمینه اقدامات بخش ترویج هم موثر بوده به طوری که یافته‌های تحقیقاتی به نحو مطلوبی توسط بخش ترویج به زارعین انتقال می ‌یابد. سال 87 -88 به رغم اینکه یک سوم سطح کشت شالیزارهای شمال به دلیل خشکسالی کاهش یافت، اما با همکاری تحقیقات و ترویج همان سال میزان برداشت کمتر از سالهای قبل نبود، از آنجا که تحقیقات در مزارع به عنوان مولفه اصلی تولید وآموزش و ترویج هم نقش مکمل دارد، پروژه‌های مختلف توسط در بخش تحقیقات به نتیجه می‌رسد و توسط بخش آموزش و ترویج به صورت کاربردی در مزرعه اجرایی می‌شود.

فارس: آیا ارزیابی کرده‌اید یافته‌های تحقیقاتی تا چه اندازه در افزایش عملکرد، کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی موثر بوده است؟

پرهمت: به دنبال این هستیم تا 10 درصد مصرف آب در شالیزارها صرفه‌جویی شود از ابتدای سال این کار به صورت فراگیر در شالیزارهای شمال کار شروع شده و برای کاهش مصرف سموم و کود،ترویج کنترل بیولوژیک را در برنامه داریم، بخشی از نتایج طرح هم در مزارع استفاده می‌شود، شاید الان نتوانیم به طور صریح سهم تحقیقات از عملکرد برنج را بیان کنیم اما نتایج تحقیقات کاملا ملموس است به طوری که بعد از معرفی رقم خاص یا ارائه الگوی مناسب کشت، آبیاری، و غیره بلافاصله بعد از آن افزایش عملکرد نسبت به شاهد دیده می‌شود که این همان نتایج کارهای تحقیقاتی است.

 

فارس: برای کم کردن مصرف آب یا نهاده‌های کشاورزی روش شما همان معرفی ارقام است یا روش‌های دیگری هم دارید؟

پرهمت: تنظیم دور آبیاری در مزارع برنج از روش‌هایی است که تا 20 درصد مصرف آب را در مزارع برنج می‌تواند کنترل کند و این روش در کنار معرفی ارقام مقاوم به کم‌آبی به کشاورزان ترویج می‌شود.

فارس: بخش ترویج حلقه مفقوده در بخش کشاورزی است، ارتباط جنابعالی با مروجین به چه صورت است؟

پرهمت: بخش ترویج به دلیل ساختار دولتی محدودیت‌هایی که دارد و نمی‌تواند ارتباط تنگاتنگی با بخش تحقیقات داشته و یافته‌های جدید تحقیقات را بلافاصله به کشاورزان انتقال دهند، اما از سوی دیگر کشاورزان ما هم سنتی هستند و در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دهند به همین دلیل ما باید انتظارمان از بخش دولتی تنها حمایت از کشاورز باشد،اما بزودی بخش ترویج توسط بخش خصوصی ساماندهی می‌شود و برای تحقق انتظارات از بخش ترویج باید منتظر خصوصی‌سازی باشیم. اگر بخش خصوصی ما در بخش ترویج فعال و حلقه واسط بخش تحقیقات و زارعین باشد در این صورت یافته‌های تحقیقاتی می‌تواند در کمترین زمان به مزرعه برسد، ما امروزه در مورد فعالیت شرکت دانش‌بنیانی که بتواند یافته‌های تحقیقاتی را به صورت انبوه و قابل استفاده برای همه کشاورزان درآورد یا کارهای تبلیغی در این زمینه انجام بدهد با مشکل مواجه هستیم.

شبکه‌ای باید ایجاد شود که تولیدکنندگان برتر به عنوان بازوی تبلیغی باشند، دانش بومی کشاورزان نمونه باید به عنوان مالک حقیقی آنها ثبت شود و آنها باید جزو سامانه ترویج باشند.

فارس: میانگین تولید گندم 4 تن در هکتار است،اما آخرین رکورد گندم بیش از 13 تن در هکتار است که از یک سو نشان‌دهنده ظرفیت تولید این محصول در کشور و از سوی دیگر نوسانات بالا در تولید است، در مورد گندم چه کار کرده‌اید؟

پرهمت:ما در کشور تنوع اقلیمی بالا و گندم آبی و دیمی داریم اما در هر دو بخش به دنیال این هستیم که ارقام مناسبی سازگار به هر دو شرایط داشته باشیم، جدیدا دو رقم برای مناطق سردسیر با عملکرد 8 تن در هکتار معرفی شده که دارای عملکرد قابل قبول و دو برابر میانگین تولید است اما این فاصله باید با حداکثر ظرفیت تولید در کشور پر شود که با انجام کارهای تحقیقاتی و مدیریت مزرعه‌ای عملی خواهد شد.

سال گذشته 3هزار هکتار از زمین‌های کشاورزان به طرح کشت گندم اختصاص یافت که حدود یک هزار کشاورز در آن فعالیت داشتند، در این قطعات 1.5 تن در هکتار برداشت شد که نسبت به شاهد 5 برابر رشد داشت، در این قطعات هزینه زیادی استفاده نشد بلکه مدیریت مزرعه و اجرای کارهای تحقیقاتی ساده مانند عمق کاشت،میزان کود، فاصله ردیف‌ها و رقم مناسب عامل این برداشت 5 برابری بود.

فارس: آیا این تحقیقات را در سطح ملی هم اجرایی می‌کنید؟

پرهمت: امسال طرح افزایش میانگین گندم دیم را اجرایی می‌کنیم، این طرح به همه استانها ابلاغ می‌شود و همه استانها آن را عملی خواهند کرد و در صورت اجرای آن عملکرد دو برابر می‌شود و در زمان‌های خشکسالی هم کمترین کاهش عملکرد را خواهیم داشت.

فارس: خیلی ها معتقدند طعم میوه‌ها نسبت به سالهای گذشته عوض شده و بدمزه شده‌اند. علتش چیست؟

پرهمت: این حرف شما را قبول ندارم شاید این میوه‌های وارداتی ذائقه ما را عوض کرده است تنوع ژنتیکی در کشور ما زیاداست و در اصلاح ارقام هم کمیت و کیفیت هر دو مطرح است، و بیش از 90 درصد ارقامی که اکنون کشت می‌شود مربوط به ارقام قبل است که نمی‌تواند موضوغ تغییر کیفیت مطرح باشد و در ارقام جدید هم کیفیت مد نظر بوده است.

فارس: آیا قبول دارید که همیشه رابطه معکوسی بین کیفیت و کمیت در محصولات کشاورزی مطرح است؟

پرهمت: ما یک باره طعم همه میوه‌ها را عوض نکردیم و ما همواره در اصلاح و معرفی ارقام به کیفیت هم توجه داشته‌ایم و اصلا اینطور نیست.

فارس: آیا قول می‌دهید که این موضوع را به عنوان یک پروژه تحقیقی پیگیری کنید؟

پرهمت: از جنابعالی دعوت می‌کنیم که در باغات تحقیقاتی ما بروید و از نزدیک طعم میوه‌ها را بچشید.

فارس: تا چه اندازه از فن‌آوری‌های هسته‌ای برای اصلاح ژنتیک و معرفی ارقام در بخش‌های کشاورزی و دامی کمک می‌گیرید؟

پرهمت: از آنجایی که فن‌آوری‌های هسته‌ای در کشاورزی کاربرد‌های فراوانی دارد، علاوه بر استفاده از این فنون به علوم بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی هم توجه کردیم اما به این امید ننشستیم که تنها از این فن‌آوری‌ها کمک بگیریم.

در بخش کشاورزی از این فنآوری در بخش‌های بسته‌بندی و ضدعفونی بذور استفاده می‌شود و با موسسه پژوهش‌های فن‌اوری هسته‌ای جدیدا همکاری‌های جدیدی را هم شروع کردیم و به دنبال این هستیم که توافقنامه‌ای با سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه هسته‌ای برای ضدعفونی چوب‌های وارداتی از این فن‌آوری کمک بگیریم و در ضدعفونی و بسته‌بیندی هم استفاده شود و الان هم تا حدودی از این روش استفاده می‌شود.

 

فارس: در مورد گل جالیز چه کارهایی کردید با توجه به اینکه برای کشاورزان به ویژه صیفی‌کاران خسارت‌های زیادی وارد می‌کند؟

پرهمت: از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی سوال کنید حتما به نتیجه می‌رسید.

فارس: واقعیت این است که من در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌ام

پرهمت: پس اجازه بدهید بررسی کنم و در فرصت مناسب این سئوال را طرح کنید تا جواب دهم.

فارس: برخی معاونت‌ها اعلام می‌کنند که آهنگ رشد کند است و بخش اجرایی جلوتر از بخش تحقیقات عمل می‌کند، چه برنامه‌ای برای سرعت بخشیدن به کارهای تحقیقاتی دارید؟

پرهمت: ارتباط بسیار نزدیکی بین تحقیقات و اجرا وجود دارد به طوری که آنها منتظر کارهای تحقیقاتی هستند و سعی داریم با ساماندهی سازمان‌های خصوصی و دانش بنیان و شرکت‌های فنی- خدماتی، مهندسین کشاورزی و بهره‌برداران خروجی کارهای تحقیقاتی را زودتر ببینیم، همچنین در خود بخش تحقیقات هم امروز همه نیازهای بخش پاسخ داده می‌شود، دانش فنی را در زمان کوتاه می‌توانیم دست یابیم و در مورد برخی که زمانبر هستند مانند ایجاد لاین در بخش کشاورزی دام و طیور اگرچه احتمال دارد تا 20 سال طول بکشد اما بعد از تحقق می‌تواند کشور را خودکفا کند.امروزه بخش تحقیقات ظرفیت فراوانی در مورد ماموریت‌های روزمره دارد و حتی به غیر از محصولات استراتژیک در مورد محصولاتی که مصرف روزمره دارد مانند سبزی و صیفی نیز از ظرفیت‌های تنوع ژنتیگی استفاده می‌شود تا نیاز کشور برآورده شود.

فارس: گفته می‌شود بذر مادر را کشورهای وارد کننده در اختیار نمی‌گذارند و به همین دلیل وابستگی‌ به این بذور ادامه می‌یابد؟

پرهمت: بذر مادر یک دانش فنی است و هر کسی این دانش را تولید کند مالکیتش را دارد و به همین دلیل موسسات تحقیقاتی ما هم به دنبال ثبت این مالکیت هستند .ماهم باید مالکیت معنوی داشته باشیم و هیچ کشوری این دانش را رایگان در اختیار کشور دیگر قرار نمی‌دهد.

فارس: سخن آخر؟

پرهمت: رسانه‌ها بخشی از ترویج را تشکیل می‌دهند، تولید سالم ، اشاعه فرهنگ استفاده از تولید محصول سالم و پرداختن بهای استفاده از محصول تولید سالم از موضوعاتی است که رسانه‌ها می‌توانند فرهنگ سازی کنند، نقش رسانه کارشناسی است و امیدواریم این سیاست جهت پیدا کند ورسانه‌ها در این زمینه حامی ما باشند.

فارس: حیفم می‌آید این سئوال را مطرح نکنم گفته می ‌شود که محصولات وارداتی می‌تواند بانک ژن ما را تغیر دهد

پرهمت: بانک ژن ما مجموعه‌ای از مواد ژنتیکی و قابل رویش است ایستگاه‌های منابع طبیعی و کشاورزی وجود دارد که مرتب کارشناسان ما نظارت دارند تا هیچ گونه تداخلی با سایر گونه‌های گیاهی نداشته باشد و این موضوع نمی‌تواند صحت داشته باشد.

فارس: منظور من این است که میوه‌های وارداتی در طول سال‌ها بذورشان در کشور رشد کند و بر اثر تلاقی‌هایی که با گیاهان بومی می‌کنند ژنتیک آنها را تغییر دهند.

پرهمت: موسسه گواهی ثبت بذر و نهال اینها را کاملا کنترل می‌کند و بذری که به صورت کنترل شده به مزارع می‌روند چنین مشکلی نخواهد داشت اما برای بخشی که کشاورزان خودشان تامین بذر یا نهال می‌کنند تضمینی وجود ندارد و در مورد بذر و نهال‌های وارداتی هم وکاملا کنترل می‌شوند.

فارس سوالم را ساده‌تر بیان می‌کنم، فرض کنید هلوی وارداتی بعد از استفاده، بذر آن رشد می‌کند و گیاه کامل می‌شود و تلاقی آن با گیاهان بومی ایجاد ژنتیک جدیدی را خواهد کرد که متفاوت از گونه بومی است؟

پرهمت: این تلاقی‌ها چون باعث تنوع گونه می‌شود اتفاقا مفید است اما اگر این نوع تلاقی‌ها باعث ورود بیماری و آفت خاصی به گونه‌های گیاهی بشود مضر خواهد بود.

فارس: (با اشاره به دسته گلی که روی میز است) این دسته گل را استشمام کنید این گلها هم بوی گلهای گذشته را ندارند و میوه‌ها هم این طور هستند طعم ندارند؟

پرهمت: (بعد از استشمام) قبول ندارم شما می‌توانید به مراکز تحقیقاتی گل و گیاه ما تشریف بیاورید و از نزدیک ببینید.

منبع:www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( سه شنبه 89/8/18 :: ساعت 1:5 عصر )
»» اخبار

1389/8/15 شنبه

در حاشیه اجلاس کشاورزی، امنیت غذایی و آب وهوا انجام گرفت: بررسی راهکارهای گسترش همکاری های کشاورزی ایران با کشورهای هلند و الجزایر

 وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در حالی در اجلاس دو روزه لاهه در هلند شرکت کرده است که توافقات خوبی با وزرای کشاورزی و تجارت کشورهای مختلف داشته است.به گزارش خبرگزاری فارس اجلاس کشاورزی، امنیت غذایی و آب وهوا باحضور 60 وزیرکشاورزی جهان از روز پنجشنبه سیزدهم آبان به مدت دو روز در هلند برگزار شد در این نشست وزیرجهاد کشاورزی و هیات کارشناسی همراه نیز شرکت داشتند. به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی کشورمان که در رأس یک هیئت کارشناسی وارد هلند شده است، در میزگرد دو روزه وزرای این کنفرانس شرکت کرد. این کنفرانس به ابتکار دولت هلند و با همکاری سازمان غذا و خواربار جهانی ملل متحد ( فائو) و بانک جهانی برگزار ‌شد. این نشست قرار است نقشه راهی را به تصویب رساند تا ساز و کارهای مناسب برای آینده کشاورزی و امنیت غذایی مردم جهان بویژه کشورهای فقیر را با توجه به تغییرات آب و هوایی کره زمین مشخص کند.این کنفرانس از روز یکشنبه گذشته 9 آبان کار گروه‌های کارشناسی خود را آغاز کرده و قرار بود روز جمعه نقشه راه نهایی خود را از سوی وزیران کشاورزی کشورهای شرکت کننده منتشر کند اما تا لحظه انتشار این خبر هیچ نقش راهی منتشر نشده است. وزیر جهاد کشاورزی کشورمان که با دعوت رسمی همتای هلندی خود به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این کنفرانس با مقامات هلندی و برخی همتایان خود از کشورهای دیگر دیدار و گفتگو کرد.

*تاکید وزرای کشاورزی ایران والجزایر برگسترش همکاری های مشترک

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این کنفرانس با همتای الجزایری خود دیدار و پیرامون همکاری‌های مشترک گفت و گو کرد. خلیلیان در این دیدار آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات خود در زمینه کشاورزی به طرف الجزایری اعلام کرد و افزود: ایران در این زمینه به روشهای جدید و تجربیات ارزشمندی در تولید محصول بیشتر با آب کمتر دست یافته است. وی در ادامه به معرفی موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و ظرفیت ها و فعالیت های متنوع آن پرداخت و پیشنهاد کرد همکاری های مشترک بین دو کشور برای تولید زیتون و خرما انجام پذیرد. وزیرکشاورزی الجزایر نیز با اشاره به تجربیات خوب ایران در زمینه مدیریت منابع آب گفت: الجزایر علاقه مند به استفاده از این تجربیات است. رشید بن عیسی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات وزارت کشاورزی الجزایر نیز در زمینه کشاورزی و جنگلداری مطالعات مختلفی انجام داده است، پیشنهاد کرد مراکز تحقیقاتی دو وزارتخانه با یکدیگر درتعامل و همکاری باشند. خلیلیان درپایان ازهمتای الجزایری خود برای سفر به تهران به منظور بازدید از نواحی مختلف و ظرفیت های ایران درزمینه های کشاورزی، آب و جنگلداری و همچنین گفتگوی بیشتر در زمینه های همکاری مشترک دعوت به عمل آورد. وزیر جهاد کشاورزی ایران همچنین از یک مجتمع تولیدات کشاورزی ارگانیک در اطراف شهر لاهه(پایتخت سیاسی هلند ) بازدید کرد. در این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید وزیر کشاورزی کشورمان از بخش های مختلف یک طرح 10 هکتاری کشاورزی ارگانیک و گلخانه های هوشمند دیدن کرد. طرح مذکور به دلیل مطابقت با استاندارهای زیست محیطی و تنوع و میزان محصولات تولیدی در نوع خود بی نظیر محسوب می شود.

*بررسی راه‌های همکاری آموزشی و تحقیقات کشاورزی ایران و هلند

وزیر جهاد کشاورزی کشورمان، در حاشیه کنفرانس بین المللی کشاورزی، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی در لاهه همچنین با وزیر کشاورزی و تجارت خارجی هلند دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که در حاشیه کنفرانس بین المللی کشاورزی، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی در لاهه هلند برگزار شد، صادق خلیلیان به تشریح توانمندی، ظرفیت ها و تجربیات ایران در حوزه کشاورزی،جنگلداری و منابع آب پرداخت.

وی با اشاره به خودکفایی ایران در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و همچنین پیشرفت در حوزه های نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی ، آمادگی وزارت جهاد کشاورزی را برای همکاریهای آموزشی و تحقیقاتی مشترک بین دو کشور و سایر مناطق جغرافیایی اعلام کرد. هنک بلکر وزیر کشاورزی و تجارت خارجی هلند نیز در این دیدار بر ادامه همکاریهای آموزشی و تحقیقاتی بین دو کشور در حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آب تاکید کرد. خلیلیان برای شرکت در کنفرانس جهانی کشاورزی، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی در رأس یک هیات مجرب کارشناسی از 12 تا 15 آبان در هلند به سر می برد.

منبع:www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( سه شنبه 89/8/18 :: ساعت 12:58 عصر )
»» اخبار

یکشنبه 16 آبان 1389

عرضه 3 خدمت الکترونیکی جدید وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه الکامپ

مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهترین مکان برای چابک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات از جمله الکامپ است چرا که در این نمایشگاه هم مشتری‌ها کارفرمای خود و هم کارفرما مجری توانمندی برای انجام پروژه‌های خود پیدا می‌کند.به گزارش ستاد خبری بخش دولتی الکامپ، دکتر علی رادمهر، ضمن اشاره به حضور این وزارت‌خانه در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ و ارائه سه خدمت الکترونیک اظهار داشت: اولین خدمت صدور مجوزهای الکترونیکی صنایع و تبدیلی بخش کشاورزی شامل صدور جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و طرح و توسعه به متقاضیان است که تمام این خدمات به صورت الکترونیکی و به کمک یک نرم افزار هوشمند انجام می‌شود. وی صدور مجوز‌های الکترونیکی دام و طیور شامل تمدید و یا ابطال پروانه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری را دومین خدمت جدید الکترونیکی ذکر کرد و گفت: ارائه الکترونیکی درخواست زمین و تغییر کاربری در سطح وزارت جهاد کشاورزی به منظور یکپارچه‌سازی و سهولت کاربران و یکسان‌سازی پرونده‌ها از سوی متقاضیان و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی و در نهایت طرح تکریم ارباب رجوع، خدمات جدید و الکترونیکی ما در نمایشگاه الکامپ خواهد بود. وی هدف از ارائه این خدمات از سوی جهاد کشاورزی را رعایت عدالت اجتماعی، تصریح در روند امور، جلوگیری از ائتلاف وقت و منابع مالی، کاهش تردد برون شهری و دسترسی همگان به منابع کشاورزی و دامداری اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود 40 هزار متقاضی دارد که همین متقاضیان باید حدود 240 هزار مراجعه به شهرها یا مراکز استان‌ها و یا حتی تهران داشته باشند که بیشتر مراجعه‌کنندگان نیز روستاییان است، ولی با استفاده از این خدمات از سفرهای جانبی جلوگیری شده و عدالت اجتماعی به طور کامل اجرا می‌شود.رادمهر افزود: این خدمات به صورت آزمایشی بر روی پرتال وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است که تمام مراحل استفاده از نرم‌افزار توضیح داده شده است؛ ضمن اینکه تمام این خدمات با مراجعه حضوری متقاضیان به غرفه جهاد کشاورزی در الکامپ نیز تشریح خواهد شد. وی در ادامه سخنان خود به نقش نمایشگاه الکامپ در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت زمانی برگزاری نمایشگاه، ‌ارزش گذاری بخش خصوصی و دولتی در این نمایشگاه و فضای رقابتی بی‌نظیر است. در این نمایشگاه می‌توان به خدمات جدید نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، زیرساخت‌های شبکه، بلوغ دولت الکترونیکی و رشد فناوری اطلاعات در کشور پی برد وهیچ جایی بهتر از نمایشگاه برای دیدن توانایی‌های بخش خصوصی و ارزیابی آنها نیست، ضمن اینکه بخش دولتی می‌تواند با فراغ بال و آگاهی کامل از توانایی‌های شرکت‌ها در این فضای رقابتی، شرکت مناسب را برای انجام پروژه‌های خود انتخاب کند. مدیربخش آمار و فناوری اطلاعات در پایان ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به احیای اصل 44 و کاهش تصدی‌گری دولت اظهار داشت: در وزارت جهاد کشاورزی احیای اصل 44 بسیار جدی در قالب تشکیل یک ستاد اجرایی دنبال می‌شود و هم‌اکنون زمینه‌های لازم برای واگذاری امور به بخش خصوصی فراهم شده است.

منبع:www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( سه شنبه 89/8/18 :: ساعت 12:55 عصر )
»» اخبار

شنبه 15 آبان 1389

معرفی 2 رقم گندم نان جدید با ویژگی‌های عملکرد بالا و مقاومت در مقابل انواع بیماری و سرما

دو رقم جدید گندم نان با ویژگی‌های عملکرد بالا و افزایش میزان تولید در واحد سطح، مقاومت در مقابل انواع بیماری و سرما به بخش کشاورزی کشور معرفی شد. به گزارش ایرنا، این دستاوردها شامل ارقام جدید گندم نان با نام‌های اروم (7-83-C) و زارع (8-83-C) می‌باشد که توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با همکاری مراکز تحقیقات استان‌های خراسان رضوی، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، اردبیل، فارس و قزوین معرفی شده است. "جهانگیر پرهمت" در این ارتباط میانگین زمان مورد نیاز برای دستیابی به ارقام زراعی و باغی را بترتیب حدود 12 تا 20 سال ذکر کرد و افزود: در سال گذشته 18 رقم زراعی و باغی برای افزایش کمیت و کیفیت این محصولات محقق شد که این امر نقش موثری در جلوگیری از وابستگی این بخش به کشورهای دیگر دارد. به گفته وی بیش از 800 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم آبی در مناطق سردسیر کشور واقع شده و سرمای شدید زمستان در اغلب سال‌ها و سرمای دیررس بهاره در بعضی از مواقع و بعضی بیماری‌ها بخصوص زنگ زرد از عوامل محدود کننده تولید گندم در این مناطق است که برای جلوگیری از این امر شناسایی لاین‌ها و معرفی ارقام جدید واجد پتانسیل عملکرد بالا و پایدار و مقاوم به زنگ زرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پرهمت مناطق سرد استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، همدان، کردستان، زنجان، مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد را برای کشت این رقم گندم مناسب عنوان کرد. معاون وزیر جهادکشاورزی در ارتباط با سازگاری این رقم گندم نان گفت: متوسط عملکرد این رقم در شرایط تحقیقاتی هفت هزار و 328 کیلوگرم در هکتار با رکورد هشت هزار و 358کیلوگرم در هکتار بوده و کیفیت نانوایی آن نیز در حد خوب و از نظر رسیدن نیز متوسط رس می‌باشد. وی همچنین رقم جدید گندم نان زارع را مناسب برای کشت در شرایط آبی و تنش خشکی آخر فصل اقلیم سرد کشور ذکر کرد و گفت: این رقم نیز برای کشت در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، همدان، کردستان، زنجان، مرکزی، تهران، خراسان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد مناسب است. براساس این گزارش، متوسط عملکرد دانه این رقم در شرایط آبیاری نرمال هفت هزار و 550 و شرایط تنش خشکی آخر فصل سرما چهار هزار و 893 کیلوگرم در هکتار عنوان شده و کیفیت نانوایی این رقم در حد خوب و از نظر رسیدن نیز متوسط رس است.

منبع:www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( سه شنبه 89/8/18 :: ساعت 12:51 عصر )
»» اخبار

1389/8/12 چهارشنبه

 از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد؛

 لایحه موافقتنامه همکارى ایران و چین درزمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات

لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین ایران و چین با هدف کاهش پیامد‌های زیانبار ناشی از ورود ارگانیزم های خسارت زای گیاهی و سرعت بخشی به روند تجارت متقابل در دولت تصویب شد و این لایحه از سوی رئیس جمهور برای انجام مراحل قانونی تقدیم مجلس شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین ایران و چین را تصویب کرد.این لایحه در 12 ماده با هدف حفاظت از قلمرو کشور در مقابله با ورود ارگانیزم های خسارت زای گیاهی و کاهش پیامد‌های زیانبار ناشی از آنها و نیز تسهیل روند تجارت متقابل، تبادل بذر،‌ نهال وکالاهای دیگری که مشمول مقررات قرنطینه گیاهی دو کشور ایران و چین می شوند به تصویب هیئت وزیران رسیده است.بر این اساس، طرف های متعاهد همکاری دو جانبه در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه را حمایت و اجرا خواهند کرد و آن را توسعه خواهند داد. همچنین این موافقتنامه طبق قوانین قواعد اجرایی و مقررات قرنطینه گیاهی جاری در کشور‌های طرف‌های متعاهد اجرا خواهد شد.بر اساس این موافقتنامه، استفاده از کاه، برگ ریزه، یا مواد دیگر با منشا گیاهی برای بسته بندی و پوشش مواد ممنوع است و در هر صورت استفاده از کاغذ یا سایر مواد مصنوعی مجاز است. وسایل حمل و نقل و مواد بسته بندی و پوشش نیز باید تمیز یا ضد عفونی شده باشد.طرف های متعاهد نیز حق دارند براساس قوانین ملی، قواعد و مقررات اجرایی حفظ نباتات و قرنطینه برای ورود اقلام تحت کنترل درخواست اعمال اقدامات بهداشت گیاهی کنند. در صورت بروز هر مشکلی، طرف متعاهد وارد کننده حق دارد که اقلام تحت کنترل آلوده را به طرف متعاهد صادر کننده عودت دیده یا به گونه ای مناسب قرنطینه و فوری مراتب را به صورت اطلاعیه کتبی اعلام کند.همچنین بر اساس این موافقتنامه، طرف های متعاهد باید اطلاعات مربوط به قوانین، قواعد و مقررات حفظ نباتات و قرنطینه از جمله تهیه فهرست های رسمی آفات قرنطینه‌ای را مبادله کنند. طرف های متعاهد باید یکدیگر را از اسناد فوق‌الذکر و اصلاحات یا تجدید نظرهایی که در آنها صورت می‌گیرد، ظرف مدت شصت روز پس از اعلام آنها مطلع کنند.بر این اساس، طرف های متعاهد هم به منظور ارتقا تجارت می‌توانند در صورت نیاز یا توافق قبلی در قلمرو طرف متعاهد صادر کننده، بازرسی های مشترک بهداشت گیاهی انجام دهند.همچنین اختلافاتی که در اجرای این موافقتنامه بوجود می آید، توسط مقام‌های ذیصلاح طرف های متعاهد حل خواهد شد و چنانچه نتایج مطلوب از این طریق حاصل نشود، موارد از طریق مجاری دیپلماتیک حل خواهد شد.بر اساس مصوبه هیئت وزیران، هیچ یک از مفاد این موافقتنامه بر حقوق و تعهدات طرف های متعاهد به موجب موافقتنامه‌های بین‌المللی مربوط که با کشورها یا مناطق دیگر امضا شده است، نخواهد داشت.بر این اساس، این موافقتنامه سی روز پس از تاریخ آخرین اطلاعیه مبنی بر تکمیل تشریفات ضروری داخلی طرف های متعاهد به اجرا در خواهد آمد. این موافقتنامه برای یک دوره پنج ساله اجرا خواهد شد. این موافقتنامه خود به خود برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید خواهد شد و پس از آن نیز بر این اساس قابل تمدید خواهد بود مگر این که هر یک از طرف های متعاهد، شش ماه قبل از انقضای موافقتنامه، اطلاعیه ‌ای کتبی را در مورد خاتمه آن به طرف دیگر ارائه کند.

منبع:www.agri-jahad.ir      وزارت جهادکشاورزی


 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ ( شنبه 89/8/15 :: ساعت 12:8 عصر )
<      1   2   3   4   5   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
اخبار
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 12
>> بازدید دیروز: 66
>> مجموع بازدیدها: 282260
» درباره من

نظام صنفی کشاورزی ساوجبلاغ

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صنف[310] . کشاورزی[282] . نظام صنفی[229] . جهاد کشاورزی[202] . جهاد[71] . وزیر[44] . نظام صنفی کشاورزی[30] . کشاورزی[27] . گندم[20] . نظام[19] . صنفی[17] . واردات[14] . تولید[14] . تسهیلات[12] . هدفمند کردن یارانه ها[12] . هدفمندی یارانه ها[12] . وزارت[11] . بیمه[11] . صنف کشاورزی[10] . وزارت جهاد کشاورزی[9] . یارانه[8] . محصولات کشاورزی[8] . جو[8] . رییس جمهور[8] . ساوجبلاغ[8] . رقم[7] . دامپزشکی[7] . اعتبار[7] . محصولات[7] . بخش کشاورزی[6] . شیلات[6] . صادرات[6] . جهادکشاورزی[6] . حفظ نباتات[6] . خرید تضمینی[5] . دامداران[5] . حمایت[5] . توسعه[5] . سرمایه گذاری[5] . بازرگانی[5] . افزایش تولید[5] . آفات[5] . برنج[5] . تعاون[5] . مجلس[5] . گلخانه[5] . وزارت جهاد[5] . گوشت[4] . شیر[4] . دام[4] . ملی[4] . تعاون روستایی[4] . تامین[4] . آبیاری تحت فشار[4] . اراضی[4] . بازار[4] . اقتصادی[4] . البرز[4] . امنیت غذایی[4] . دلار[4] . روستایی[4] . رئیس جمهور[3] . تضمینی[3] . جهاد اقتصادی[3] . جنس[3] . جنسی[3] . جنگل[3] . خودکفایی[3] . خرید[3] . اصناف[3] . اقتصاد[3] . باغی[3] . اشتغال[3] . آبیاری نوین[3] . برنامه پنجم توسعه[3] . بهره وری[3] . تعاونی[3] . تجهیز[3] . تحقیقات[3] . تخم مرغ[3] . ممنوع[3] . ماه مبارک رمضان[3] . مرغ[3] . مرغداران[3] . قرنطینه[3] . قیمت[3] . وام[3] . همکاری[3] . واریته[2] . واکسن[2] . واگذاری[2] . وثیقه[2] . نماینده[2] . هئیت مدیره[2] . وزارت نیرو[2] . هوشمند[2] . کود[2] . گوشت قرمز[2] . گلخانه داران[2] . کشتارگاه[2] . طیور[2] . طرح[2] . فائو[2] . شغل[2] . عرضه مستقیم[2] . مرغداری[2] . مراتع[2] . مصرف سوخت[2] . معافیت[2] . ماهی[2] . مجلس شورای اسلامی[2] . مقابله[2] . منابع طبیعی[2] . موافقتنامه[2] . موسسه تحقیقات[2] . نانوایی[2] . میلیارد[2] . میوه[2] . معرفی[2] . نان[2] . تشکل[2] . تب برفکی[2] . بسته حمایتی[2] . تامین اجتماعی[2] . بیوتکنولوژی[2] . پنبه[2] . پیش بینی[2] . بیولوژیک[2] . آبخیزداری[2] . آبزیان[2] . استخدام[2] . ارزان قیمت[2] . بانک[2] . برنامه[2] . خود کفایی[2] . دامداری[2] . دامی[2] . خاویار[2] . تولیدات کشاورزی[2] . توزیع[2] . ترویج[2] . دولت[2] . رهبر[2] . زراعی[2] . سرشماری[2] . سم[2] . سموم[2] . سال جهاد اقتصادی[2] . ساماندهی[2] . سازمان[2] . سهمیه سوخت[2] . سوخت[2] . سود . سود کم . سیاست . سیاست های محوری . سیب . سیستم . شب عید . شبکه . شرکت . صدور . صدور مجوز . صرفه جویی . صرفه دجویی در بخش کشاورزی . صمف . صنایع غذایی . صنایع مرتبط . صندوق . صندوق حمایت . صنعتی . سازمان تحقیقات . سازمان جنگلها و مراتع . سازندگی . سال 90 . سرباز . سن . سن گندم . سند . سهم کارفرما . سهمیه . سرم سازی . سرما . سفر استانی . سلامت . زرد . زنبورداران . زنبورعسل . زنده . زیتون . زیر ساخت . رکورد . زبان دنیا . زبانهای . روزنامه جمهوری . روغنی . رقم جدید . رقم جنس . رکورد . دولتی . دیکشنری . ذخایر . ذرت . ذرت دانه ای . دلایل حذف . دنیا . دامپزشکی . رئیس مجلس شورای اسلامی . راستی آزمایی . راقام . راهبرد . راهبردی . رسانه . رشد . تسهیلات بانکی . تسهیلات بلاعوض . توسعه بخش کشاورزی . توسعه روستایی . توسعه همکاری کشاورزی . تولید داخل . تولید گندم . تولید متناسب . تولید محصول . تولید میوه . تولیدات . تولیدات شیر . توزیع گندم . جهاد کشاورزی معشیت . جهاد کشاورزی نظام صنفی . جهاد کشاورزیبیماری . جهاد کشتورزی . جهاد کشاورزی . تولیدکنندگان . تکمیلی . ثبت جهانی . جایگاه . جایگزین . جذب . جنگل کاری . خبرگزاری فارس . خدمات الکترونیکی به کشاورزان . خدمات فنی و مهندسی . حمایت بخش کشاورزی . حمایتی . خارجی . خاستگاه . جهادنت . جهادکشاورزی . جهان . چای . چین . حجم صادرات . درآمد . دستورالعمل . داخلی . دارایی . دارو . حل مشکل . حلال . خریدتضمینی . خزر . خشکسالی . برنامه 5 ساله . برنامه پنجم . بازاریابی . بازدید . بخشنامه . بدجه . برقدار کردن چاها . بانک خصوصی . بانک مرکزی . بانک . بخش خصوصی . بازسازی . بازگشایی . باغ . باغ گیاه شناسی . باغبانی . باغداران . اکو . امام راحل . امسال . امنیت . انار . انتصاب . انتصابات . انرژی . اولویت . اولویت کشور . اولین بار . ایران . ارزش . ارقام . ارگانیک . ازران قیمت . استقلال . ارتقا . اشتغال خانگی . اصل 44 . افزایش دآمد .
» آرشیو مطالب
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
تیر 1389
مرداد 1389
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
مهر 91
دی 91
آبان 92
دی 92
اردیبهشت 93
اسفند 92
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
وزارت جهاد کشاورزی
سازمان نظام صنفی کشاورزی ایران
نظام صنفی کشاورزی ایران
نظام صنفی کشاورزی اهواز
نظام صنفی خراسان رضوی
نظان صنفی کشاورزی اصفهان
نظام صنفی کشاورزی استان سمنان
نظام صنفی کشاورزی گیلان
نظام صنفی کشاورزی دشت آزادگان
نظام صنفی کشاورزی طرقبه شاندیز
نظام صنفی کشاورزی نیشابور
نظام صنفی کشاورزی مراغه
نظام صنفی کشاورزی مشهد

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب

مترجم سایت

مترجم سایت

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا

دیکشنری آنلاین

دیکشنری آنلاین